No dobrze. Skoro nie rosół to co?

 

Dieta w okresie starości i choroby

 

Starość jest okresem, w którym organizm ludzki jest wrażliwszy, podatniejszy na różnego rodzaju choroby i dolegliwości. Jest to czas, w którym bardzo ważna jest dobrze dopasowana dieta. Jadłospis powinien być dopasowany zależnie od sytuacji. W przypadku osób starszych, które przebywają w pozycji leżącej, należy z uwagą i wyczuciem dopasować dietę do ich sposobu bycia.

 

Jak żywić osobę starszą, leżącą?

 

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż dieta chorego powinna być pełnowartościowa i lekkostrawna. Jadłospis powinien składać się z pięciu posiłków, w tym z dwóch przekąsek. Potrawy muszą być przygotowywane metodą duszenia w wodzie, bez tłuszczu, gotowane na parze. Jadłospis nie powinien zawierać smażonych potraw. Zapotrzebowanie kaloryczne osoby starszej i leżącej jest znacznie mniejsze niż u przeciętnego człowieka. Bardziej kaloryczną dietę stosuje się wyłącznie u osób, u których pojawiają się odleżyny, czy choroba gorączkowa, w tym wypadku możemy mówić o diecie wysokobiałkowej. Dieta powinna zawierać wapń, którego źródłem są np. suszone owoce, soja, nasiona sezamu. Źródłem wapnia są też ryby, w szczególności zjadane z ościami jak sardynki, czy też szprotki w puszkach. W diecie powinna znaleźć się żywność zawierająca witaminę D. Jest to bardzo ważna witamina, gdyż z jej pomocą wapń zostaje wchłaniany przez organizm. Nie trudno ją znaleźć, ponieważ występuje w podstawowych produktach takich jak masło, jaja, tran lub wątroba. Dieta powinna zawierać chude przetwory mleczne, oleje roślinne, produkty pełnoziarniste, kasze. Do posiłków należy zaliczyć produkty zawierające spore ilości witamin z grupy B, występujące w pomidorach, w ziarnach dyni. Wspomnę również, iż ziarna dyni są bogate w wapń, żelazo, witaminę A, magnez, błonnik, ograniczają wypadanie włosów i stosowane są przeciwko pasożytom układu pokarmowego. U ludzi starszych wzrasta także zapotrzebowanie na foliany, cynk, magnez i witaminę D3. Z upływem zmniejsza się ilość enzymów trawiennych i dlatego powinno się wyłączyć z diety produkty ciężkostrawne, np. rośliny strączkowe (fasola), ich nasiona oraz tłuste i smażone dania.

 

Sól i cukier w diecie osoby starszej

 

Spożycie soli oraz cukru w diecie powinno być ograniczone do minimum. Nadmiar soli powoduje nadciśnienie, a ostatecznie udary mózgu. Trzeba uważać na wysoką zawartość soli stosując ją do zup, czy innych posiłków, ale także na sól zawartą w przyprawach, różnego rodzaju mieszankach, np. Vegeta, kostki rosołowe. Lepiej przyprawiać dania ziołami, dzięki czemu otrzymamy odpowiedni aromat i smak, bez użycia soli. Wędliny oraz konserwy są bogatym źródłem soli. Na liście widnieje także pieczywo. Sól jest składnikiem nabywanego w sklepie soku pomidorowego. Należy uważnie sprawdzać zawartość soli w żywności jak i w napojach. Nadmierne spożywanie cukru powoduje próchnicę oraz otyłość, w związku z czym powinno się kontrolować jego zawartość w pokarmach.

 
 

Produkty bogate w błonnik

 

Głównym problemem ludzi starszych, pozostających w pozycji leżącej są zaparcia. Żeby zapobiegać zaparciom, dieta musi być bogata w błonnik. W tym wypadku podajemy owoce i warzywa, które nie tylko zawierają błonnik, ale również niezbędne dla organizmu witaminy oraz sole mineralne. Do zup i surówek możemy dodawać otręby. Podstawową przyczyną powstawania zaparć jest nadmierna ilość tłuszczów, a także zbyt mała ilość wody w diecie.

 

Nawadnianie

 

Należy pamiętać o właściwym nawadnianiu organizmu osoby leżącej. Ryzyko odwodnienia u ludzi starszych jest dużo większe, niż u młodego człowieka. Podaje się średnio osiem szklanek płynów dziennie dla zachowania równowagi. Skutki odwodnienia wywołują wiele komplikacji zdrowotnych, czyli silne bóle i zawroty głowy, zaparcia, trudności w mówieniu, zaburzenia w układzie dróg moczowych, suchość w ustach. Niedobór wody w organizmie może wywołać skutki uboczne, spowodowane przyjmowaniem leków, które nie wchłaniają się i nie wydalają się prawidłowo. Starsi ludzie niejednokrotnie nie odczuwają chęci popijania, wówczas należy ich kontrolować. Ilość podawanych płynów jest niezwykle ważna.

 

Estetyka podawania posiłków

 

Jak już wiadomo, dieta osoby starszej usłana jest wyrzeczeniami. Należy więc zadbać by podawane posiłki były kolorowe, estetycznie podane w przyjemnej atmosferze. Jest to prosty zabieg, dzięki któremu osoba starsza będzie chętniej jadła posiłki, a także będzie czuła się dużo bardziej komfortowo.

 

Czytaj wiecej: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/jaka_powinna_byc_dieta_dla_osoby_starszej_lezacej_229516-2--1-d.html

Dieta

16 lipca 2018

Wypożyczalnia Sprzętu Rehabilitacyjnego